Idiotul- Dostoievski

Cred ca am incercat sa citesc “Idiotul” pentru prima oara acum vreo 2 ani. Si nu prea mi-a placut. Adica, pentru mine, literatura rusa a inceput pe la 12 ani cu golanii lui Gorki si s-a terminat pe la 14 ani cu povestioarele lui Turgheniev. Dupa care am trecut pe literatura engleza si franceza..Si nu m-am mai intors.

I know what you think…Oh my God! It is Dostoievski, you ignorant, Do-sto-iev-ski!(oare asa se silabiseste?:D). Da, stiu, e Dostoievki, e “Idiotul” dar daca mie nu mi-a placut acum 2 ani eu ce sa fac? Dragoste cu de-a sila nu se poate. Asa ca mai incerc odata… Promit ca de data asta o sa duc pana la capat cartea, nu ca data trecuta cand am aruncat-o dupa primele 200 de pagini.

Si dupa ce o termin ii trag o concluzie din aia, beton. E, cacat, probabil ca nu o sa imi placa nici acum.

Later edit: nu, nu am terminat-o. Ma chinui de 2 saptamani sa termin primul volum si nimic. There is no chemistry between us. Realizez ca e o carte scrisa extraordinar de bine, dar pur si simplu nu reusesc sa ma concentrez. Asa ca o sa zic pas.

Later then “Later edit”: am terminat “Idiotul”!!!! Mi-au fost necesare aproximativ 48 de ore din care o repriza de vreo 6 ore de citit incontinuu. Dupa ce am terminat-o au mai trecut vreo 3 ore pana sa imi revin si sa ies din text. Cu mana pe inima spun ca e una din cele mai grele carti pe care le-am citit vreodata. Dostoievsky e extraordinar, asta au spus-o multi altii inaintea mea, eu abia acum reusesc sa descopar si abia astept sa mai citesc ceva scris de el, sa vad daca reusesc sa fac fata.

Lectura cartii se aseamana cu cucerirea Everestului. Cu cat ma apropriam de finalul cartii cu atat mai mult mi se parea ca  nu o sa reusesc sa o termin vreodata; imi mentin parerea din comentariu, e o carte groaznica de citit, efectiv m-a terminat psihic.

O sa trebuiasca sa mai citesc ceva carti de povesti si aventuri ca sa ma pot incumeta sa mai citesc ceva de musiu’ Dostoievski.  Glumesc desigur, dar incerc sa explic prin ce am trecut alea 2 zile:))

5 thoughts on “Idiotul- Dostoievski

  1. Ingrozitoare in sensul ca te chinuie. Raspunzadu-ti la cea de-a doua intrebare o sa si pot sa iti explic ce vreau sa zic prin “te chinuie”.
    Atunci cand citesc o carte, ma refer aici la o carte care imi place si nu ma lasa in pace pana nu o termin, realitatea din jurul meu dispare.
    Ma rog, ideea e ca ma traspun foarte mult in atmosfera cartii, traiesc acolo, ca sa te citez.
    Acum, de ce m-a chinuit: pentru ca in timpul lecturii si mai ales dupa ce am terminat-o m-am simtit obosit; o sfarseala neplacuta, un ictis-plictis asemanator cu o astenie de primavara. Ca sa fiu si mai plastic, senzatia aia pe care o aveam in liceu, cand se incalzea afara, iar eu imi doream din tot sufletul sa chiulesc, dar aveam teza.
    Asa si cu Idiotul. Desi imi doream in orice moment sa inchid cartea, nu puteam, parte pentru ca trebuia sa o citesc si parte pentru ca muream de curiozitate sa stiu ce se mai intampla. Cam asta e:)
    Off topic, o sa incerc sa raspund mai scurt pe viitor; note to myself
    On topic, o asemenea afirmatie nu spune nimic despre acel om; daca o carte e considerata buna de 99 de insi din 100, cel caruia nu ii place nu inseamna ca e un prost. Cel mai probabil ca nu i-a placut; ma rog, m-am plicisit sa tot tastez
    Daca vrei pot face un post separat despre actul lecturii si rolul cititorului si putem discuta mai multe.

  2. legat de presupusa stupiditate a cartii nu vad sens sa discut (oricum o asemenea afirmatie facuta de un om spune mult despre el, si nu de bine). dar vroiam sa inteleg de ce spui ca e groaznica de citit? adica si mai bine: ce urmaresti de fapt cind citesti? ce iti place? iti imaginezi scenele? vizual? traiesti acolo? as vrea sa inteleg, nu sint ironica.

  3. Stupida nu i-as zice, dar ingrozitoare da, categoric. E genul de carte pe care o citesti cand ai intrebari despre viata:P
    Oricum, bravo ca ai dus-o pana la capat!

Leave a Reply

