Georges Simenon- Pisica. Casa de pe canal

Nu prea stiu cum sa incep. M-a cam rascolit stilul celui care l-a inventat pe Maigret.

Am luat cartea de la Adevarul mai mult din curiozitate si pentru ca nu aveam ce sa citesc in ziua aia in metrou. Am terminat cartea pentru ca o incepusem si vroiam sa vad cat rezist (suna destul de logic, nu?).

Mai intai, despre Pisica. Sincer sa fiu, nuvela asta m-a cam ingretosat si speriat in acelasi timp. Sper sa nu ajung niciodata sa imbatranesc atat de urat ca personajele povestirii. Plus ca atmosfera descrisa e asa… imi aduce aminte de copilarie.

In Galati, in blocul in care m-am nascut, la etajul 2 (eu stateam la 3), locuia un cuplu de batrani. Erau ciudati tare, singuri, fara copii, nu comunicau cu nimeni; el era surd, ea nu mai iesise din casa de cativa ani buni. Insa, cand ma gandesc la ei, imi aduc aminte mereu zilele cand ea gatea. Era groaznic. Cand scoteam capul pe geamul de la balcon ma plesnea (efectiv asa simteam, o plesnitura si o usturime fizica) peste nas un miros fetid, de mancare facuta din varza acra statuta, cu cine stie ce ingrediente expirate. In fine, era ceva groaznic de descris.

Ani mai tarziu cand nu mai stiu prin ce imprejurari maica-mea ajunsese sa ii faca vizite babei, am aflat si picanterii din viata conjugala a cuplului de sub mine (eram, carevasazica, confidentul mamei). Ideea e ca lectura Pisicii mi-a adus aminte foarte mult de sotii Stan (asa ii chema) si m-a facut sa ma gandesc la batranetile mele. Sa ma gandesc in sensul de a imi fixa acolo, in sertarasul mintii un obiectiv: asa nu!.

Trecand peste impresiile subiective, e o lectura interesanta despre orgoliul uman dus la extrem; despre grotesc si natura umana dezvelita de hainele frumoase cu care obisnuim sa o impodobim in imaginatia noastra. E vorba despre rautate gratuita, o rautate care iti pare fireasca atunci cand citesti textul, despre adulter, iarasi ciudat de firesc descris in text.

Insa, e enorm de PLICTISITOARE!

=========================================

Casa de pe canal e scrisa cam in aceeasi maniera ca si Pisica, insa e ceva mai interesanta. E vorba despre o tanara fata nascuta la oras si ramasa orfana, care ajunge undeva la tara, la niste rude ale mamei. Rude ciudate, insemnate de o boala care e transmisa tuturor membrilor si…; ma rog, nu imi place sa scriu despre carte in recenziile mele. Prefer sa descriu ce am simtit si cum mi s-a parut; cine vrea sa citeasca sa citeasca.

Ce am simtit si ce mi s-a parut? Hmmm…fata aia era cam curva, baiatul ala mai mic era cam prost, familia aia era cam ciudata, baiatul ala mare era si el prost, dar avea impresia ca e mare destept.

Ma gandesc ca daca asta reusesc sa spun despre o carte dupa ce am terminat Literele sunt 2 variante: ori sunt eu foarte prost si nu am inteles nimic ori e cartea foarte proasta si nu merita citita. Probabil ca adevarul e undeva la mijoc, pentru ca nu cred ca sunt prost si nici Simenon nu cred ca a scris carti foarte proaste.

Actiunea e putin cam dezlanata (nu cred ca Simenon a fost multumit dupa ce a publicat-o) si se termina atat de abrupt incat efectiv nu intelegi de ce ai ajuns la ultima pagina.

Per total, au fost 11 lei cheltuiti cam prost, nu e o carte pe care o sa o citesc si a doua oara. Baietii Oamenii (i am politically correct) de la Adevarul nu au facut cea mai buna alegere; ar fi putut de exemplu sa il publice pe Maigret si, cred eu, ar fi avut niste vanzari mai bune.

P.S.: dupa lectura cartii de mai sus m-am apucat repede-repejor de citit Frank L. Baum cu “Viata si Aventurile lui Mos Craciun. Vrajitorul din Oz”…Iuhuuuu!!! Now we’re talking!

10 thoughts on “Georges Simenon- Pisica. Casa de pe canal

  1. @oana, se pare ca numele noastre sunt identice. Oricum, lasand asta la o parte, vreau sa iti spun ca ieri am inceput sa citesc “accidentul” de Mihail Sebastian si deocamdata e destul de interesant. Capitol 5 insa e lung si mai plictisitor. Eu acum voi incepe capitolul 6. Am ajuns la pagina 100. Iti recomad sa il citesti, nu cred ca e plictisitor, dar am gasit ceva semanari intre cartea “Accidentul” si “Invitatie la vals”.

  2. wow..toata lumea a inceput cartea din plictiseala:)).
    ..si eu am inceput-o pentru ca nu aveam ce citi in metrou..si pentru ca ai mei au o pasiune ciudata de a completa biblioteca cu toate cartile din colectia”Adevarul”:-?..si deh…majoritatea asteapta,in praful lor, sa fie citite….in fine,sunt de acord cu ce ai scris despre ea…se pare ca avem pareri asemanatoare:d.

  3. E ok, o carte buna; dar cred ca e mai usor de citit de catre o femeie. Daca inca nu ai citit-o ti-o recomand.

  4. Sigur ca te-ai facut inteles :). Pana la urma tine de gusturi,de placerea de a citi un anumit tip de roman,si apoi nici nu prea-mi plac discutiile in contradictoriu.Iar analizele pe text niciodata nu le-am agreat inca din scoala,cu toate ca tind sa cred ca de vina erau,in mare parte,romanele pe care le-am studiat si care nu au fost chiar pe placul meu(doar ca in ultimul timp tot citind ma gandeam ca mi-ar placea sa impartasesc anumite lucruri cu oameni care,la fel ca si mine,au o satisfactie,o placere pentru lectura).
    Eu studiez cinematografia si pot spune acelasi lucru ca si tine:daca un scenariu este citit de 100 de persoane vor iesi 100 de filme diferite. 🙂

  5. Hello,

    Tocmai aici e problema. Parerea mea e strict personal; nu incerc sa fac recenzii sofisticate unde sa ma avant in analiza pe text, m-am satuat de din astea.
    Un singur lucru stiu bine; o carte poate sa iti placa sau sa nu iti placa. Mie nu mi-a placut. Asta e, imi pare rau ca esti dezamagita si ca parerea mea nu rezoneaza cu starile tale sufletesti de dupa lectura.
    Eu pot sa argumentez de ce nu mi-a placut si de asemenea pot sa argumentez si de ce e o carte oribila. La fel cum probabil poti si tu argumenta la fel de bine. Asta nu inseamna ca eu am dreptate sau invers,
    E o lectura. La asta se rezuma. Un text se naste din penita autorului, dar poate deveni 100 de texte diferite daca il citesc 100 de cititori diferiti sau un cititor de 100 de ori.
    Sper ca m-am facut inteles

  6. Cautand informatii despre Georges Simenon si cartea lui (Casa de pe canal) care “m-a rascolit” intr-un mod in care nici nu visam citind primele fraze,am dat de acest blog si citindu-l am ramas dezamagita.E adevarat nu toata lumea trebuie sa-i inteleaga stilul sau mai ales sa fie impresionata de acesta.Trebuie sa recunosc ca incepusem a o citi din lipsa de ocupatie si pierzandu-ma in detalii abia asteptam s-o termin.Mare pacat!trebuia sa-i fi acordat o atentie mult mai mare asa as fi fost si mai “rascolita” de final.Daca nu ai inteles nimic reciteste ultimele 2 capitole cu mare atentie.Eu nu prea am citit romane de gen(crima) dar acesta chiar merita o atentie deosebita.Cartea nu este foarte proasta,iar finalul brusc desi usor previzibil reuseste sa impresioneze prin maniera in care este relatat.
    Nu sunt 11 lei cheltuiti aiurea si daca ai acorda atentie detaliilor ti-ai da seama de relatia creata dintre Edmee si Jef.Cat despre stilul in care sunt scrise….este o diferenta dintre Psisica si Casa de pe canal in primul rand dpdv al timpului.Have a nice day! 🙂

  7. Cu siguranta alte multe carti merita citite in locul acestora 2. Pacat doar ca au fost incluse pe listele domnilor de la adevarul.

  8. Mi-e greu sa comentez daca e sau nu geniala, tocmai pentru ca lectura pentru mine este pur subiectiva; daca fata zice ca e geniala asa o si fi.
    Oricum, un lucru e clar: eu nu mai deschid cartea aia in veci:))

  9. Am inceput si eu aceste doua nuvele.. tot pentru ca nu aveam ce citi intr-o excursie… nu prea imi place stilul din Pisica… inc anu am terminat-o.. O colega spunea ca este geniala, eu astept sa o termin… Toate cele bune…

Leave a Reply

